Geoblog.pl    gryka    Podróże    Porto i Madera 2021    Podsumowanie pobytu na Maderze
2021

Podsumowanie pobytu na Maderze

Wielka Brytania
Wielka Brytania, Lamlash

Nie wiem czy to kwestia podróżowania w czasie pandemii, czy nietrafionej pogody, ale Madera nie zachwyciła nas tak bardzo, jak się spodziewaliśmy.

Owszem, widoki są piękne, są wspaniałe góry, bardzo urozmaicone wybrzeże, ciekawe lewady, jest zielono i wszędzie można podziwiać cudowne kwiaty. Są malownicze winnice, no i wyborne wino. Smakowite jedzenie, świeże ryby, owoce morza, smaczne mięsiwa, pyszne marakuje.

Pogoda niestety bywa kapryśna. Ciągłe sprawdzanie prognoz i dostosowywanie planu dnia do pogody, było dość męczące. W rejonach Ponta do Sol (w końcu nazwa zobowiązuje!) chyba każdego dnia naszego pobytu było słonecznie, a z kolei na górach prawie codziennie siedziały chmury i mgła, przysłaniając widoki. Więc jeśli planujesz górski trekking, korzystaj z pierwszego pogodnego dnia, bo potem może się już nie trafić!

Rozczarowaniem był też snorkeling. Ale tu znowu winna była pogoda, a konkretnie wzburzone morze praktycznie przez cały pobyt. Możliwe, że przy spokojnej wodzie bylibyśmy zachwyceni!
Same plaże też są specyficzne, głównie kamieniste, z utrudnionym dostępem - czasem jedynym rozwiązaniem jest kolejka linowa, co ma swój urok... No, ale na Maderę nie jeździ się dla plaż.

Podobały nam się niektóre miasteczka, a szczególnie Camara de Lobos, ale ogólnie byliśmy dość przytłoczeni gęstością zaludnienia na wyspie. Wykorzystanie każdego kawałka ziemi na wybrzeżu wyspy na poletko czy postawienie domu było fascynujące jako atrakcja turystyczna, ale z drugiej strony nie wyobrażam sobie, żeby tam mieszkać na stałe i codziennie walczyć o miejsce parkingowe… (choć pewnie miejscowi mają swoje sposoby).

Męczyła nas konieczność noszenia maseczek wszędzie w pomieszczeniach zamkniętych, typu sklep, kolejka linowa czy winiarnia. No, ale to już nie kwestia Madery, tylko pandemii. Całe szczęście poruszaliśmy się po wyspie samochodem, a nie autobusem…

Wyspa jest zdecydowanie warta odwiedzenia, jest tu mnóstwo atrakcji dla każdego, trzeba jednak mieć szczęście, żeby docenić jej uroki w pełni. Nam troszkę go zabrakło.

Przy planowaniu wyjazdu zdecydowanie polecam stronkę https://madera.org.pl (nie chciała mi się dziś otworzyć niestety…).
Jest tam wszystko, co trzeba wiedzieć, łącznie z dokładnym opisem i mapkami szlaków.