Geoblog.pl    gryka    Podróże    USA 2024    Największe drzewo świata!
2024

Największe drzewo świata!

Stany Zjednoczone Ameryki
Stany Zjednoczone Ameryki, Sequoia N.P.
Przejechano 12074 km

Teraz udajemy się do najbardziej słynnej części parku, czyli odwiedzić General Sheramana - sekwoję numer 1 i okolice.

Po drodze z przerażeniem oglądamy ogromne połacie spalonego lasu. Czarne kikuty sterczą smutno z ziemi. Co tu się stało? Potem wyczytaliśmy, że w 2021 roku, czyli zaledwie 3 lata temu miał tu miejsce ogromny pożar, który strawił w sumie 35,737 hektarów lasów! Wszystko zacząło się od uderzenia pioruna w południowej części gór Sierra Nevada i błyskawicznie rozprzestrzeniło się również na Sequoia N.P. Pożar trwał ponad 2 miesiące i zakończył się dopiero w połowie grudnia, po dużych opadach deszczu i śniegu. Kataklizm strawił szacunkowo 1,300 - 2,400 sekwoi.

Na szczęście General Sherman przetrwał i w następnej kolejności idziemy go odwiedzić. Ścieżka z głównego parkingu (bliższy jest tylko dla niepełnosprawnych) prowadzi dość stromo w dół (no i potem w górę). Potężne drzewo można zobaczyć z punktu widokowego, a także pospacerować wśród niego i okolicznych gigantów w Giant Forest. Jeśli chcemy zrobić sobie fotkę pod największym drzewem świata, liczmy się z dłuuugimi kolejkami... Robię fotkę samemu drzewu z boku... A jakimi parametrami może się pochwalić General Sherman? Obwód u podstawy: 31.3m, wysokość 83.8m. Suma wszelkich pni i gałęzi: 1,487 m3

Robimy sobie jeszcze przejażdżkę do słynnego log tunnel, czyli powalonej kłody, pod którą przejeżdżają samochody. Ten najsłynniejszy tunel nie znajdował się jednak wcale w tym parku, tylko w sąsiednim Yosemite, w Mariposa Grove. W owej sekwoi, o nazwie Wawona Tree, wtedy jeszcze stojącej - wyżłobiono tunel w 1881 roku, jako atrakcja dla turystów. W 1969 roku podczas surowej zimy z dużymi opadami śniegu, drzewo upadło do pozycji horyzontalnej.
Obecny tunnel log znajduje się wzdłuż Crescent Meadow Road w Giant Forest na terenie Sequoia N.P. Olbrzymia sekwoja przewróciła się tam w 1937 roku z przyczyn naturalnych, po czym wydrążono w niej tunel, znów jako atrakcja turystyczna. Pod tą sekwoją można wciąż przejechać, w przeciwieństwie do Wawona Tree.

Ogólnie, to trochę inaczej wyobrażaliśmy sobie ten park, że sekwoje będą tu rosnąć wszędzie, a nie tylko w sekwojowych zagajnikach (grove). W parku rośnie wiele innych gatunków drzew, ale to właśnie dla sekwoi przyjeżdża tu oczywiście większość odwiedzających. Robią one ogromne wrażenie, ale właśnie na tych ograniczonych obszarach, gdzie jest ich większe skupisko.