Geoblog.pl    gryka    Podróże    Monachium - Europejskie Spotkanie Młodych Taizé    28.12.1993 - 01.01.1994 w stolicy Bawarii
1993

28.12.1993 - 01.01.1994 w stolicy Bawarii

Niemcy
Niemcy, Munchen

Miasto nie ma może spektakularnych zabytków, ale warte jest spędzenia kilku dni.
Marienplatz na Starym Mieście to ścisłe centrum, strefa ruchu pieszego. Wyróżnia się tu Nowy Ratusz – bogata budowla w stylu neogotyckim z końca XIXw. Kawałek dalej dojdziemy do Katedry Najświętszej Marii Panny (Frauenkirsche) z XVw., z charakterystycznymi miedzianymi kopułami.
Bardziej niż kościoły zapadło mi w pamięć wyjątkowe muzeum: Deutsches Museum (Muzeum Niemieckie). To jedno z największych i najstarszych na świecie muzeów techniczno-naukowych (utworzone w 1903 roku). Na tamte czasy sposób pokazywania przeróżnych reakcji chemicznych czy fizycznych był bardzo innowacyjny. Podchodzisz do jakiejś gablotki, wduszasz przycisk i na Twoich oczach dzieją się „cuda”. W muzeum można też obejrzeć ogromne modele np. lokomotywy czy okręt podwodny. Eksponatów jest tu tak dużo, że zwiedziliśmy zaledwie parę procent całości. Na najwyższym piętrze znajduje się planetarium i obserwatorium astronomiczne, które były naszym głównym celem.
Bardzo lubimy wszelkiej maści pałace, więc i odwiedzamy również te monachijskie (z zewnątrz). Rezydencje i pałace Monachium należą głównie do rządzącej dawniej Bawarią dynastii Wittelsbach. Kilkanaście kilometrów na północ od centrum znajduje się Kompleks Pałacowy Schleissheim, złożony ze Starego Pałacu, Nowego Pałacu i Pałacu Lustheim. Pomiędzy dwoma ostatnimi rozciągają się barokowe ogrody (wstęp darmowy), które nawet zimą mają swój urok. Początki Pałacu Schleissheim sięgają końca XVI wieku, kiedy to książę Wilhelm V zakupił kilka budynków wiejskich. Ten sam książę założył słynny Browar Hofbräu. Innego dnia oglądamy, położony kilka kilometrów na zachód od Starego Miasta, Pałac Nymphenburg – w stylu barokowym, z XVII wieku i tamtejszy park. To dawna letnia rezydencja Wittelsbachów. Niestety znów nie wchodzimy do środka. Prawdopodobnie nie było nas stać na bilet, a możliwe też że w tym czasie pałac był zamknięty.
Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie obejrzeli miasta z góry. Pierwsza ku temu okazja trafiła się w Muzeum Niemieckim, a kolejne, typowe już punkty widokowe to wieża kościoła św. Piotra (najstarszy kościół w Monachium, wieża wraz z iglicą ma 92 metry) i Wieża Olimpijska (Olympia Zentrum, 291m). Z wieży kościoła kapitalnie widać Ratusz i całe Stare Miasto, a z Wieży Olimpijskiej zobaczymy głównie Park Olimpijski.
Sylwester w Monachium to chyba jeden z najbardziej szalonych w moim dotychczasowym życiu. Oczywiście bawiliśmy się na dworze (pod ratuszem), a potem w metrze w drodze na nocleg (który był jak zwykle w jakiejś szkole). Na stacjach metra robiliśmy żywe ludzkie stosy… Ktoś kładł się pierwszy, a na nim kolejni…